تاثیر عایق بندی ساختمان هنگام آتش سوزی

سال‌هاست که عایق‌بندی درست ساختمان‌ها برای جلوگیری از اتلاف انرژی و افزایش آسایش و راحتی ساکنان خانه مورد توجه ساختمان‌سازان و خریداران قرار گرفته است. در مطلب “انواع عایق های ساختمانی از لحاظ کاربرد“، بطور کامل به توضیح هرکدام از این عایق‌ها و اهمیت استفاده از هرکدام با توجه به شرایط ساختمان پرداخته‌ایم در این مطلب قصد داریم به تاثیر عایق بندی ساختمان هنگام آتش سوزی بپردازیم.

در سال‌های اخیر باتوجه به وقوع زلزله‌های شدید در نقاط مختلف کشورمان و همچنین آتش‌سوزی در برخی منازل مسکونی و به خصوص بعد از فاجعه پلاسکو، سازندگان موظف گشته‌اند به این دو مورد نیز  برای مقاومت در برابر عوامل طبیعی در ساخت ساختمان‌ها توجه کنند.

از جمله این اقدامات می‌توان به تلاش برای ساخت ساختمان‌ها در سبک‌ترین حالت ممکن، استفاده از مصالح مناسب برای ساخت و ساز و سقف‌های کاذب اشاره کرد که باعث کاهش تلفات ناشی از زلزله خواهد بود.

در کنار این اقدامات این روزها مقاوم سازی در برابر آتش سوزی و استفاده از روش‌های ضد حریق در ساختمان نیز رایج گشته است. اما قبل از همه این کارها رعایت یک سری اصول و قواعد در انتخاب عایق کاری ساختمان می‌تواند در افزایش تاثیر عایق بندی ساختمان هنگام آتش سوزی بسیار کمک کننده باشد.

نکات مهم در عایق کاری حرارتی ساختمان و تاثیر عایق بندی ساختمان هنگام آتش سوزی

نکات مهم در عایق بندی ساختمان هنگام آتش سوزی

یکی از ابتدایی‌ترین اقدامات جهت ضد حریق کردن ساختمان، توجه به برخی نکات در انتخاب عایق‌ های حرارتی می‌باشد.

در مکان‌هایی که احتمال آتش سوزی وجود دارد استفاده از مصالح قابل احتراق درست نیست و درصورت لزوم استفاده از این مصالح، باید آن را به مواد ضد آتش آغشته کرد.

واکنش مصالح به آتش را می‌توان در دو دسته بررسی کرد:

  • مشارکت در آتش سوزی
  • مقاومت دربرابر گسترش آتش

مشارکت در آتش سوزی

بعضی از مصالح ساختمانی مثل فوم پلی استایرن، در انتقال آتش و گسترش آتش سوزی بسیار سریع عمل می‌کنند و به همین جهت می‌توانند خطرناک باشند.

مقاومت دربرابر گسترش آتش

این ویژگی عبارت است از توانایی انتقال یا مقاومت یک عنصر ساختمانی در برابر گسترش آتش. واضح است که اگر عنصر ساختمانی‌ای در برابر انتقال و گسترش آتش مقاومت داشته‌باشد، کنترل و اطفای حریق بسیار راحت‌تر بوده و ضرر جانی و مالی آن نیز کمتر خواهد بود.

همچنین در هنگام انتخاب عایق باید به اثر آب و رطوبت به آن نیز توجه کنید. چراکه میزان هدایت حرارت در محیط‌های مرطوب 25 برابر بیشتر از محیط‌های خشک است. درنتیجه این مورد نیز می‌تواند تاثیر بسازایی در کنترل آتش سوزی داشته باشد.

پس از مرحله مهم اولیه، یعنی انتخاب عایق مناسب، به مرحله نصب درست عایق می‌رسیم.

نصب عایق حرارتی

تاثیر نصب عایق حرارتی در عایق بندی ساختمان هنگام آتش سوزی

همانطور که قبلا در مطلب “عایق حرارتی چیست و انواع آن” نیز اشاره کردیم، عایق حرارتی می‌تواند از خارج، داخل یا بصورت لایه‌ای در بین مصالح ساختمانی استفاده شود.

عایق کاری که از خارج انجام می‌شود اینرسی حرارتی ساختمان را به بالاترین میزان می‌رساند و باعث می‌شود که نواسان‌های دمای داخل ساختمان کاهش یابد و در نتیجه تنظیم دما راحت‌تر انجام گیرد. این روش برای ساختمان‌هایی مانند ساختمان‌های مسکونی که از آن‌ها بصورت مداوم استفاده می‌شود روش خوبی به حساب می‌آید.

در کنار آن عایق کاری از داخل برای ساختمان‌های با استفاده‌های منقطع مانند ساختمان‌های اداری توصیه می‌شود.

باید توجه داشته باشید که عایق‌ها درصورتی درست عمل می‌کنند که بصورت صحیح و با روش مناسب نصب شده باشند. بنابراین در ادامه به بررسی برخی نکات که رعایت آن‌ها باعث می‌شود عایق‌ها هترین کارایی خود را ارائه دهند می‌پردازیم:

  • عایق‌ها اصلا نباید فشرده شوند و باید بعد از نصب ضخامت اولیه خود را بطور کامل حفظ کرده باشند در غیر اینصورت مقاومت حرارتی آن‌ها کاهش خواهد یافت. البته در برخی از عایق‌های آزاد مقاومت آن‌ها متناسب با تراکم عایق است مه ضخامت آن. که در اینصورت ممکن است بعد از مدتی مقاومت حرارتی آن‌ها تا 20% کاهش یابد. لذا بهتر است در چنین مواردی از نصاب مربوطه تضمین گرفت.
  • عایق‌کاری باید بطور کامل و دقیق روی تمام سطج انجام شود. چراکه عدم عایق کاری حتی 5% از سطح نیز ممکن است باعث پایین آمدن کارایی تا 50% نیز بشود.
  • درصورتیکه عایق‌های تخته‌ای یا ورقه‌ای در دو یا چند لایه اجرا شوند، برای قرار گرفتن عایق در هر لایه باید عمود بر لایه زیرین باشد. همچنین روی سطوح پلی استایرن نباید از رنگ‌های روغنی استفاده کرد چراکه خطر آتش سوزی را افزایش می‌دهند.
  • اطراف کابل‌های برق و لوازم الکتریکی نباشد عایق شود.
  • در فاصله کمتر از ۹ سانتی‌متر فن‌های خروجی نباید عایق کاری شود.
  • نباید در فاصله کمتر از ۲٫5 سانتی‌متر از حباب‌های لامپ و سرپیچ آن‌ها عایق کاری شود.
  • بهتر است مصالح نصب عایق‌ها غیرفلزی انتخاب شوند تا منجربه افزایش ضریب انتقال حرارت نشوند و در صورت لزوم استفاده از آن‌ها حتما باید دارای پوشش مناسب باشند.
  • در شرایطی که از لایه‌های ضد رطوبت برای عایق حرارتی استفاده شود باید به این مورد دقت کنید که پیوستگی عایق و قشر ضد رطوبت آن حفظ شود.
  • از عایق‌های آزاد در سقف‌هایی که شیب زیادی دارند استفاده نشود.
  • عایق‌های انباشتی یا پر کردنی معمولا برای سقف‌ها مناسبند. هنگام استفاده از این عایق‌ها باید توجه داشت که تا حایی که ممکن باشد سطح صاف و ضخامت یکنواختی از آن‌ها به وجود آید.

رعایت تمامی این موارد اشاره شده می‌تواند در قدم اول تاثیر عایق بندی ساختمان هنگام آتش سوزی را افزایش داده و امنیت ساختمان شما در برابر آتش سوزی را بیشتر کند.

شما می‌تونید برای تهیه عایق حرارتی مناسب با نیاز خود به صفحه فروشگاه محصولات کلینت ونتا مراجعه کنید و برای خرید یا کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up