عایق حرارتی چیست و انواع آن

عایق حرارتی

زمانی‌که شما در فصل زمستان و خارج از منزل خود باشید ممکن است احساس سرما کنید و مسلما در دفعات بعد لباس بیشتری خواهید پوشید تا بتوانید گرم بمانید. اما اگر همین اتفاق یعنی احساس سرما در داخل خانه برایتان رخ دهد عکس‌العمل شما چه خواهد بود؟ آیا از لباس بیشتری به عنوان عایق حرارتی استفاده می‌کنید؟ یا درجه سیستم گرمایشی خانه خود را افزایش می‌دهید؟ اگر به شما بگویند که برای غلبه بر احساس سرمای خود غذای بیشتری بخورید چه؟ به نظرتان منطقی‌ست؟ مسلما نه! چون این کار فقط مدت زمان کمی به شما احساس گرما می‌دهد و اصلا روش مناسبی نیست. اما افزایش دمای سیستم گرمایشی منزل هم دقیقا مثل همین روش اصلا اقدام منطقی به حساب نمی‌آید. چراکه با این کارها شما فقط می‌توانید صورت مسئله را آن هم بطور موقت پاک کنید!

اما چاره چیست؟

همان‌طور که شما در زمستان بوسیله لباس گرم بدن خود را از نفوذ سرما در امان نگه‌می‌دارید، خانه شما نیز برای در امان ماندن از نفوذ گرما به داخل، نیاز به یک لباس گرم اصولی و مخصوص دارد که “عایق حرارتی” نامیده می‌شود.

عایق حرارتی

عایق حرارتی

شما ممکن است با استفاده از سیستم‌های گرمایشی مختلف اقدام به گرم نگه داشتن منزل خود در فصل زمستان کنید ولی باید توجه داشته باشید که خانه شما از سنگ، آهن، چوب و خاک درست شده است و محیط اطراف آن را نیز همین مواد تشکیل داده‌اند که درجه دمایشان در فصل زمستان پایین‌تر از خود ساختمان است.

همچنین همان‌طور که می‌دانید دما همیشه از محیط‌های گرم به محیط‌هایی با دمای کمتر می‌رود. گرما به 3روش انتقال، تابش و هدایت به مسیرهای دیگری منتقل می‌شود. پس شما با مسدود کردن این روش‌ها به وسیله عایق حرارتی می‌توانید جلوی از دست رفتن گرمای منزل خود را بگیرید.

انواع عایق‌های حرارتی رایج

امروزه انواع عایق‌های حرارتی در بازار به فروش می‌رسند که هرکدام دارای مزایا و معایبی هستند. شما باید با توجه به نیاز خود موردی را که برای شما مناسب‌تر است را انتخاب و خریداری کنید.

در ادامه به معرفی 5مورد از عایق‌های حرارتی رایج می‌پردازیم.

عایق حرارتی فایبر گلاس:

عایق حرارتی فایبر گلس

عایق حرارتی فایبر گلاس در دنیای مدرن امروز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نقاط قوت این عایق میتوان به اشتعال‌زایی بسیار کم آن در عین کم بود هرینه اشاره کرد. ولی یکی از نکات بسیار مهمی که باید به آن دقت داشته باشید نحوه نصب این عایق است که باید نکات ایمنی هنگام نصب کاملا رعایت شوند تا از خطرات احتمالی چلوگیری شود.

سلولز:

عایق حرارتی سلولز

این عایق به دلیل اینکه از موادی مثل کاغذ و مقوا تهیه شده است سازگاری بسیار بالایی با محیط زیست دارد. همچنین به دلیل داشتن همچون ساختاری در آتش سوزی‌ها خرابی‌های بسیار کمی به بار می‌آورد و این مورد یکی از نقاط قوت این عایق محسوب می‌شود. اما اگر بخواهیم از نقاط ضعف آن بگوییم به دلیل اینکه برخی‌ها ممکن است به مواد استفاده شده در آن حساسیت داشته باشند استفاده از آن دچار محدودیت‌هایی می‌شود و همچنین متخصصان نصب عایق سلولز زیاد نیستند.

عایق حرارتی پشم معدنی:

عایق حرارتی پشم معدنی

درصورتی که می‌خواهید فضای زیادی را عایق کاری کنید این نوع عایق می‌تواند گزینه انتخابی خوبی برای شما باشد. توجه داشته باشید که از این نوع عایق‌ها با اینکه قابل احتراق نیستند اما به دلیل اینکه مقاوم در برابر اشتعال نیستند در محیط‌هایی با دمای بالا مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. از انواع عایق‌های پشم معدنی می‌توان به : پشم شیشه‌ای، پشم معدنی و پشم سرباره اشاره کرد.

فوم پلی اورتان:

عایق حرارتی فوم پلی یورتان

از نقاط قوت این عایق می‌توان به مقاوم بودن در مقابل آتش، وزن و چگالی کم آن اشاره کرد. چگالی کم این امکان را فراهم می‌کند تا در صورت نیاز از این عایق به روش اسپری استفاده کنید.

عایق حرارتی پلی استایرن:

عایق‌های پلی استایرن ضد آب، صدا و حرارت هستند و به دو دسته EPS و XEPS نقسیم می‌شوند که این دو دسته تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر چه از لحاظ عملکرد و چه از لحاظ قیمت دارند. همچنین عایق دارای سطح یکنواختی است که هیچ کدام از انواع گفته شده نداشتند.

به دلیل زیاد بودن توضیحات عایق پلی استایرن سعی میکنیم در آینده در مقاله‌ای جداگانه به معرفی کامل این عایق بپردازیم.

شما می‌تونید برای تهیه عایق حرارتی مناسب با نیاز خود به صفحه فروشگاه محصولات کلینت ونتا مراجعه کنید و برای خرید یا کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up