عایق فوم الاستومری EPDM و NBR

عایق فوم الاستومری EPDM و NBR

امروزه یکی از دغدغه‌های اصلی بشر حفظ انرژی‌های طبیعی و جلوگیری از هدر رفت آن‌هاست. به همین منظور جلوگیری از اتلاف انرژی حرارتی در ساختمان‌ها یک امر مهم محسوب می‌شود. با عایق کاری درست سقف، کف و دیوارها و.. در ساختمان می‌توان تا حد زیادی مانع از اتلاف انرژی گرمایی و سرمایی شد. یکی از این عایق‌ها عایق فوم الاستومری EPDM و NBR می‌باشد که همان طور که در مطلب انواع عایق الاستومری اشاره کردیم، این نوع عایق‌ها مزایای زیادی نسبت به سایر عایق‌ها دارند که می‌توانید در مطلب اشاره شده آن‌ها را مطالعه کنید.

زمان زیادی است که عایق های الاستمری از جنس NBR  ساخته می‌شوند و به آن‌ها عایق فوم الاستومری NBR می‌گویند. در کنار آن‌ها عایق الاستومری EPDM نیز وجود دارد که در صنایع خورشیدی، از اواخر دهه نود به بازار صنعت عرضه شده است. این دو نوع عایق الاستومری از نظر ساختار بسیار شبیه به هم هستند ولی تفاوت‌هایی نیز دارند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم. بیش از 90% محصولات فوم الاستومری موجود در دنیا را محصولات بر پایه NBR ها تشکیل داده‌اند.

هر دو نوع عایق الاستومری گفته شده در مقابل UV مقاوم بوده و از انعطاف بالای برخوردارند و به طور کلی می‌توان گفت که در بسیار از خواص مانند ساختار مکانیکی، راختی در نصب، رسانایی حرارتی و… شبیه به هم بوده و تفاوتی با یکدیگر ندارند. تفاوت آن‌ها در پلیمر استفاده شده در آن‌ها می‌باشد که باعث برخی تفاوت‌ها در میزان انعطاف پذیری در دماهای مختلف، ضریب اصطکاک و.. می‌شود.

شباهت‌های عایق فوم الاستومری NBR و EPDM

سازگار با محیط

این عایق‌ها کاملا عاری از هرگونه ماده سمی بوده و اصلا مشکلات و عوارض تنفسی و پوستی ندارند و در نتیجه کاملا با محیط زیست سازگار می‌باشند.

اندازه‌ی تولید

عایق فوم الاستومری NBR و EPDM در اندازه‌های یکسانی تولید می‌شوند.

نرخ شعله وری و میزان ایجاد دود

بر اساس آزمایش ASTM E84 هر دو نرخ شعله وری و میزان ایجاد دود یکسانی دارند اما مقاومت EPDM در برابر آتش کمی بیشتر از NBRاست.

مقاومت در برابر خوردگی

یکی از دلایل اصلی که عایق های الاستومری جز عایق های محبوب در تاسیسات به شمار می‌آید این است که مواد اولیه و مکانیزم عملکرد این عایق ها مانع از ایجاد خوردگی در زیر آن‌ها می‌شود. البته باید توجه داشت که نصب عایق ها توسط فرد متخصص نیز تاثیر زیادی روی این موضوع دارد.

در حالت کلی اگر عایق کاری روی لوله های ضد زنگ یا لوله های مسی با حرارت پایین استفاده شود اصلا خوردگی نخواهد داشت ولی عایق کاری لوله های فولادی با حرارت بالا بهتر است قبل از عایق کاری لوله ها با پوشش مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت شوند تا دیگر مشکلی پیش نیاید.

میزان رسانایی حرارتی

چون عایق‌های NBR و EPDM هر دو ساختار یکسان و سلولی دارند میزان رسانایی حرارتی آن‌ها نیز یکسان می‌باشد.

تفاوت‌های این عایق‌ها

تفاوت بین مشخصات عایق فوم الاستومری NBR و EPDM همواره بین متخصصین این امر مود بحث است. اما بطور کلی می‌توان گفت که EPDMدر بعضی موارد خاص بهتر از NBR می‌تواند باشد.

عایق فوم الاستومری EPDM و NBR

مثلا یکی از اصلی ترین تفاوت‌ها می‌تواند این باشد که عایق فوم EPDM تا حد بیشتری در مقابل دماهای بسیار بالا یا بسیار پایین نسبت به NBR مقاومت دارد و به همین جهت برای استفاده در گرما یا سرمای شدید بسیار مناسب است.

اما در عوض عایق های NBRدر برابر روغن های معدنی، روغن های گیاهی، بنزین و ترکیبات آروماتیک و هیدرو کربنات ها نسبت به روغن های معدنی، روغن های گیاهی، بنزین و ترکیبات آروماتیک و هیدرو کربنات ها  نسبت به EPDM مقاومت بیشتری دارد.

عایق های الاستومری NBR در سیستم های یخچال سازی، ایزوله کردن سقف سوله ها، دستگاه های انرژی خورشیدی، تاسیسات ساختمان،کشتی سازی، تهویه مطبوع،  صنایع نفت و گاز و پتروشیمی بسیار پرکاربرد می باشد چراکه این فوم الاستومری در ضخامت های بالاتر از 20 میلیمتر می تواند تا 32 دسی بل به عنوان عایق صوتی نیز عمل کند.

EPDM می تواند درجه حرارت منفی60 درجه تا مثبت 300 درجه فارنهایت را تحمل کند و مقاومت زیاد آن در مقابل حرارت و اشعه ماورا بنفش و اکسیداسیون سبب شده است که از این عایق در در ساخت بسیاری از واشر های صنعتی ضد آب در فضای باز استفاده شود.

همچنین عایق فوم EPDM به دلیل داشتن عمر طولانی در شرایط جوی شدید و انعطاف پذیری بالا و عایق الکتریکی بودن در عایق آب و هوا بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و میزان سر و صدا و ورود گرد و غبار به داخل را کاهش می‌هد.

بطور کلی می‌توان گفت که عایق فوم الاستومری NBR مناسب رطوبت بالا، شرایط جوی نامناسب، گازهای خورنده و مواد شیمیای بوده و عایق فوم الاستومری EPDM مناسب برای مقاومت دربرابر حرارت بالا، نور خورشید، گار اوزون و محیط های باز و غیر سرپوشیده شده است.

شما می‌توانید برای تهیه عایق فوم الاستومری NBR یا EPDM مناسب با نیاز خود به صفحه فروشگاه محصولات کلینت ونتا مراجعه کنید و برای خرید یا کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up