عایق الاستومری برای لوله و کانال و دریچه کانال

عایق الاستومری که با نام‌های عایق فوم الاستومری سلول بسته، عایق الاستومری انعطاف پذیر، عایق الاستومری سلولی، عایق لاستیکی، عایق حرارتی، عایق صوتی و عایق رطوبت نیز شناخته می شود، به دلیل نفوذپذیری کم بخار آب و بازدارنده بخار داخلی، یک انتخاب عالی برای محافظت از تجهیزات ( لوله و کانال ) در برابر خوردگی است که یکی از رایج‌ترین مشکلات و نگرانی‌های مالکان در صنعت ساختمان می‌باشد.

هنگامی که آب، بخار آب یا رطوبت به عایق نفوذ کرده و به سیستم‌های مکانیکی گران قیمت صدمه می‌زند، می‌تواند پیامدهایی به بارآورد که جبران آن‌ها بسیار هزینه‌بر است. اما اگر عایق الاستومری با کیفیت نصب شود می‌تواند به طور موثر افزایش یا افت گرما و کنترل تراکم را برای افزایش عمر سیستم‌های مکانیکی مدیریت کند. برخلاف انواع عایق‌ های فیبری سلول باز، فوم سلول بسته کارایی حرارتی خود را از دست نمی‌دهد یا به‌عنوان منبع غذایی برای رشد کپک ها در تماس رطوبت با عایق عمل نمی‌کند.

 یکی از مهمترین ملاحظات در طراحی، تعیین و نصب عایق الاستومری ضخامت عایق است. عواملی مانند دمای سیال یا گاز (خط) در لوله یا تجهیزات، نوع کانال، اندازه لوله، دمای محیط، رطوبت نسبی و اینکه آیا یک پوشش بیرونی محافظ اعمال خواهد شد یا خیر برای محاسبه ضخامت عایق صحیح ضروری است.

کاربردهای عایق الاستومری کلینت ونتا

عایق الاستومری کلینت ونتا را می‌توان در طیف وسیعی از کاربردها استفاده کرد. اما رایج ترین آن‌ها عبارتند از:

  • عایق لوله مبرد
  • عایق لوله
  • HVAC عایق لوله VRF جریان مبرد متغیر
  • عایق لوله برودتی
  • عایق لوله آب سرد و گرم خانگی
  • داکت لاینر (بدون فیبر)
  • بسته بندی کانال
  • تضعیف صوتی لوله ها و کانال ها (فرکانس های پایین تر)
  • مقاومت در برابر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش

با توجه به قرار گرفتن در معرض مستقیم اشعه ماوراء بنفش، عایق فوم الاستومری به مرور زمان تخریب می‌شود، بنابراین باید با پوشش ویژه تولید کننده UV یا سیستم پوششی که در میدان اعمال می‌شود محافظت گردد.

کاربرد و مزایای استفاده از فوم الاستومری

عایق فوم سنتی NBR/PVC  (لاستیک نیتریل بوتادین) سریعتر از عایق clintveneta EPDM تخریب می‌گردد. EPDM ذاتاً در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم است و با سرعت کمتری نسبت به NBR/PVC تخریب می‌شود. اگرچه ضد اشعه ماوراء بنفش نیست، اما EPDM همان نوع لاستیکی است که برای کاربردهای صنعتی و خودرو استفاده می‌شود.

محافظت در برابر یخ زدگی

هنگامی که لوله‌ها در معرض یخ‌ زدگی قرار می‌گیرند، عایق لوله از آسیب به سیستم لوله‌کشی و قطع عملکرد سیستم لوله‌ کشی جلوگیری می‌کند. اگر بخواهیم یک لوله بدون عایق را با یک لوله عایق‌ بندی شده مقایسه کنیم باید به یک قانون کلی توجه داشته باشیم. براساس این قانون عایق لوله با ضخامت یک اینچ می‌تواند تا 4.5 درجه سانتیگراد اختلاف ایجاد کند.

از آنجایی که آب رایج‌ترین نوع سیال در مورد حفاظت در برابر یخ زدگی است، یک وب سایت محاسبه‌ گر آنلاین تجاری عالی در دسترس است که توسط کمیته ملی عایق مکانیکی (NMIC) و راهنمای طراحی عایق مکانیکی (MIDG) برای تخمین زمان انجماد آب در لوله عایق شده ارائه شده است.

تخمین زمان انجماد

این محاسبه‌گر محاسبات خود را براساس یک لوله پر از آب بدون جریان تا زمانی که آب یخ بزند، انجام می‌دهد. این وب سایت به شما اجازه می‌دهد تا متغیرهای مختلفی را برای برآورده کردن نیازهای پروژه خود امتحان کنید.

بستن نویز کانال های تهویه HVAC

با عایق الاستومری سلول بسته، نویز کانال های تهویه  HVAC را حذف کنید. در حالی که عایق الاستومری سلول بسته اغلب برای کاربردهای لوله کشی در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند مزایای عملکرد صوتی خاصی را برای کاربردهای کانال تهویه HVAC نیز ارائه دهد. کانال کشی در ساختمان‌های تجاری و صنعتی، آموزشی، دولتی، مراقبت‌های بهداشتی، تولیدی، اداری و مذهبی برای بهره‌وری انرژی و تضعیف نویزهای ناشی از صدای باد و غیره را با پوشش عایق الاستومری می توان برطرف کرد.

کاربرد و مزایای استفاده از فوم الاستومری

با استاندارد ASTM C 423، ضرایب جذب در فرکانس‌های مختلف ثبت می‌شوند و برای اختصاص ضریب کاهش نویز ( NRC ، گزارش 0-1.0) به مواد آزمایش‌شده، از آن‌ها میانگین گرفته می‌شود. در حالی که این یک واقعیت است که عایق کانال فیبری سلول باز صدا را در فرکانس‌های بالاتر کاهش می‌دهد (بالاتر از 1000 هرتز، میانگین  NRC = 0.70) اما این فرکانس‌های پایین‌تر (500 هرتز و پایین تر) هستند که می‌توانند باتوجه به نویز پس‌زمینه HVAC مشکل ساز باشند.

پوشش عایق الاستومری کلینت ونتا سلول بسته برای عایق بندی کانال‌های تهویه به‌طور موثر صدای هوا و ساختار ناشی از کانال‌های HVAC، مانند صدای فن و لرزش ورق فلزی را در محدوده 250 هرتز تا 500 هرتز کاهش می‌دهد.

مزایای عملکرد عایق الاستومری کانال و دریچه کانال

از مزایای عملکرد عایق الاستومری سلول بسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • همیشه به طور موثر تراکم را کنترل می‌کند
  • در صورت سوراخ شدن رطوبت را جذب نمی‌کند
  • هوای صاف و تمیز در جریان هوا به راحتی قابل دسترس خواهد بود
  • مقاوم در برابر میکروب

سخن پایانی

عایق الاستومری کلینت ونتا می‌تواند نگرانی‌های خاص مربوط به نویز پس‌زمینه کانال‌ های تهویه HVAC را برای تیم‌های طراحی پروژه و صاحبان ساختمان برطرف کند. در مقایسه با سایر گزینه‌های تجهیزات صوتی، پوشش کانال بسته الاستومری فوم HVAC و عایق‌ بندی لاینر می‌تواند هزینه‌ های اولیه و چرخه عمر مطلوبی را برای صاحبان ساختمان فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up