عایق رطوبتی چیست و انواع آن

عایق رطوبتی

یکی از اصلی‌ترین عوامل فرسوده شدن و کم شدن عمر ساختمان نفوذ رطوبت به آن است. که برای جلوگیری از نفوذ آن باید در هر قسمت ساختمان که احتمال نفوذ رطوبت وجود دارد از عایق رطوبتی مناسب استفاده شود.

عایق رطوبتی عبارت است از پوشش‌هایی که با با ترکیب شدن با مواد دیگر و استفده از آن‌ها بر روی سقف، پشت‌بام، حمام،استخر و… مانع از ورود رطوبت به داخل می‌شوند. نفوذ رطوبت در ساختمان می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند زنگ زدن فلزات، رشد کپک و قارچ ها، یخ زدگی سازه ها و …. شود.

همان‌طور که می‌دانید مشکلاتی مانند نشت یا ترکیدگی لوله‌ها می‌توانند خسارت‌های بسیار زیادی را به بار آورند ولی درصورت استفاده از عایق‌بندی درست در ساختمان می‌توانیم به نسبت زیادی میزان این خسارت‌ها را کم کنیم.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی راه‌ها و روش‌های عایق بندی رطوبتی بسیار گسترش پیدا کرده و توانسته یکی از دغدغه‌های بزرگ انسان‌ها را حل کند.

در ادامه به بررسی انواع عایق‌های رطوبتی می‌پردازیم.

عایق های رطوبتی را می‌توانیم به دو دسته کلی تقسیم کنیم که هرکدام از دسته‌ها انواع مختلفی دارند.

عایق‌های رطوبتی براساس شیوه اجرا

عایق رطوبتی براساس شیوه اجرا

عایق‌های رطوبتی را براساس شیوه اجرا می‌توان به دو دسته “گرم‌اجرا” و “سرداجرا” تقسیم‌بندی کرد.

عایق‌های رطوبتی گرم اجرا مواردی هستند که با استفاده از گرما و حرارت به سطوح مورد نظر چسبانده می‌شوند ولی برای اجرای عایق‌های رطوبتی سرد‌اجرا فقط کافیست اجزای آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کرده و استفاده کنید.

عایق‌های رطوبتی براساس مواد تشکیل‌دهنده

بیشتر عایق‌های رطوبتی علاوه بر آب در مقابل اشعه UV نیز مقاوم هستند. در ادامه با بررسی انواع عایق‌های رطوبتی بر اساس مواد تشکیل دهنده شما می‌توانید عایق رطوبتی که برای شما مناسب است را انتخاب و خریداری کنید.

عایق‌ های رطوبتی نانو

عایق رطوبتی نانو

در صنعت ساختمان‌سازی معمولا به تمامی عایق‌هایی که بر اساس تکنولوژی‌های جدید ساخته شده باشند عایق‌ نانو گفته می‌شود که زیرگروهی از عایق‌های پلیمری به‌شمار می‌روند. از عایق‌های نانو می‌توان به صورت یک لایه نازک روی سطح مورد نظر مانند پشت‌بام، دیوار و… استفاده کرد.

از نقاط قوت آن می‌توان به مقاومت در برابر ایجاد قارچ و کپک و همچنین آب‌گریز بودن آن‌ها به دلیل استفاده از تکنولوژی نانو اشاره کرد.

عایق‌های رطوبتی بر پایه قیر

قیرگونی: قیروگونی یکی از نخستین روش‌ها برای ایجاد عایق‌های رطوبتی است که در آن از گونی و قیر استفاده می‌شود. گونی‌های مورد استفاده در این روش انواع مختلفی دارند که با قیمت‌های متفاوت در بازار عرضه می‌شوند. قیر نیز از تقطیر نفت خام بدست می‌آید.

عایق رطوبتی ایزوگامایزوگام: عایق ایزوگام نوع پیشرفته‌تری از قیرگونی به حساب می‌آید که بصورت رول‌های از پیش تهیه شده قابل استفاده است. لایه‌های ایزوگام را با استفاده از حرارت‌دهی های خاص می‌توان روی سزوح مورد نظر مانند سقف و دیوار و پشت‌بام و… چسباند. مواد تشکیل‌دهنده ایزوگام قیر و الیاف مصنوعی است که با ضخامت‌ها و اندازه‌های مختلف در پوشش‌های ساده و فلزی تولید می‌شود.

از نقاط قوت آن می‌توان به انعطاف‌پذیری و مقاوم بودن در برابر انبساط و انقباض اشاره کرد. هم‌چنین شما بعد از نصب این عایق می‌توانید تا 10سال از آن استفاده کنید.

عایق‌ های رطوبتی سیمانی

عایق رطوبتی سیمانی

در این گروه‌ از عایق‌ها برای افزایش چسبندگی و انعطاف‌پذیری از مواد پلیمری استفاده می‌شود و به همین دلیل می‌توان آن‌ها را زیر مجموعه‌ای از عایق‌های پلیمری دانست البته در برخی از عایق‌های سیمانی برای نتیجه بهتر از نانو ذرات هم استفاده می‌کنند.

از این عایق‌ها برای عایق کردن مکان‌های مرطوب و دیوارهای ساختمان بیشتر استفاده می‌شومد چراکه مقاومت بالایی در مقابل فرسایش دارند. اما توجه داشته باشید که استفاده از عایق‌های سیمانی در مکان‌هایی که امکان ترک خوردگی وجود دارد توصیه نمی‌شود.

شما می‌تونید برای تهیه عایق رطوبتی مناسب با نیاز خود به صفحه فروشگاه محصولات کلینت ونتا مراجعه کنید و برای خرید یا کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up