کانال تهویه مطبوع چیست و انواع آن کدام است؟

کانال که به آن داکت ( Duct )  نیز گفته می‌شود، ابزاریست برای انتقال هوا از دستگاه های تهویه مطبوع ( HVAC ) مثل هواساز ، داکت اسپلیت، فن کویل، کولر ها و انواع فن های دمنده و مکنده به محل مورد نظر می‌باشد. برای پخش و توزیع جریان هوای تولیدی توسط این دستگاه‌ها، در تمام ساختمان یک شبکه کانال کشی مورد نیاز است که به کانال تهویه مطبوع مشهور است. کانال ها تنها برای جابجایی هوای مطبوع بین محیط درون ساختمان و دستگاه تهویه استفاده می شوند.

انواع کانال‌های تهویه و مزایا و معایب آن‌ها:

بطور کلی کانال‌ها از لحاظ جنس و مدل به چند دسته تقسیم می‌شوند که هریک از آن‌ها معایب و محاسن مخصوص به خود را داشته و هرکدام برای یک منظور یا یک محل خاص مناسب است.

کانال‌های تهویه مطبوع از لحاظ شکل ظاهری به دو دسته‌ی چهارگوش و دایره‌ای تقسیم می‌شوند. اما تقسیم‌بندی آنان براساس جنس بصورت زیر می‌باشد:

کانال‌های گالوانیزه:

کانال گالوانیزه

این نوع کانال‌ها از قدیمی‌ترین نوع کانال‌های تهویه هوا به حساب می‌آیند که به دلیل استحکام، شکل گیری، زیبایی و تنوع سایزی همچنان به‌عنوان با کیفیت ترین و مهندسی ترین سیستم انتقال هوا محسوب می‌شوند.

اما، چون این نوع کانال‌ها از اولین نسل کانال‌های تهویه هوا هستند، نصب آن‌ها نیز باید با رعایت روش‌های سنتی انجام پذیرد و به‌همین دلیل دارای سختی‌ها و مشکلات بسیار در هنگام نصب است.

با توجه به ویژگی ساختاری ورق‌های گالوانیزه این نوع کانال‌ها نیاز به عایق‌کاری جهت جلوگیری از میعان بخارآب موجود در هوا دارند و درصورت استفاده از پشم شیشه یا پشم سنگ این الیاف از منافذ موجود در کانال‌ها عبور می‌کنند و باعث ایجاد مشکلات تنفسی و حتی پوستی برای افراد می‌شوند.

از دیگر معایب این نوع کانال‌ها می‌توان به : وزن بسیار بالا، نیاز به بست و آویز فراوان در هنگام نصب، سرعت نصب پایین و زنگ زدگی و در نتیجه عمر پایین اشاره کرد.

پیش عایق:

این کانال‌ها بیشتر بصورت چهارگوش مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخلاف کانال‌های گالوانیزه عایقکانال پیش عایق مناسبی برای رطوبت و برودت حاصل در محیط کانال دارند. هم‌چنین، عایق صوتی و وقاوم دربرابر اشعه UV نیز می‌باشند. این کانال‌ها از فوم پلی اورتان ضخیم به همراه ورق های آلومینیم در پیرامون خود تشکیل شده اند، فوم پلی اورتان خاصیت عایق کاری دارد و ورق های آلومینیم نیز، محافظین خوبی برای این عایق هستند. وزن کم، سرعت نصب و اجرای بالا، عایق صدا و لرزش، ضد حریق و ضد قارچ و باکتری بودن کانال‌های پیش عایق در کنار یکپارچه ساختن شبکه کانال‌ها، از مزایای استفاده از این کانال تهویه است.

منعطف یا فلکسیبل:

کانال فلکسیبلکانال خرطومی، لوله خرطومی، لوله هوا، لوله انعطاف پذیر، کانال فنری و … از نام‌های دیگر این محصول می‌باشند که در بین مردم رایج است. کانال فلکسیبل را می توان یک رقیب جدی برای کانال های گالوانیزه دانست . امروزه سرعت در همه پروژه ها حرف اول را میزنند و با توجه به پیشرفت ماشین آلات این کانال ها با توجه به سرعت بالای نصب ، سبکی ، انبار داری آسان و حمل و نقل راحت محبوبیت بالایی نزد کارفرمایان و پیمانکاران عزیز دارا می باشند .

این کانال ها با توجه به انعطاف‌پذیری که دارند می‌توانند به راحتی در مکان‌هایی مه فضا محدود است یا ارتفاع یکسان وجود ندارد و یا به هر دلیلی استفاده از کانال‌های چهارگوش میسر نیست، مورد استفاده قراربگیرند.

سطح صاف و صیقلی این کانال‌ها، از افت فشار جلوگیری کرده و بواسطه روکش آلومینیم، مقاومت بالایی در برابر ضربه و پارگی دارند. از انواع عایق‌های حرارتی نیز در ساخت این نوع کانال تهویه استفاده می شود. استفاده از این نوع کانال‌ها به دلیل تطابق آن با محیط‌های شرجی و رطوبتی، سرعت اجرا و نصب بالای آن، قابلیت نصب آن در زوایای مختلف و همچنین خاصیت ضد حریق بودن، توصیه می شود.

پارچه‌ای:

کانال پارچه ای

جدیدترین نسل کانال‌های تهویه هوا نوع پارچه‌ای آن است. با توجه به مزایای زیادی که این نوع کانال‌ها دارند امروزه استفاده از آن‌ها گسترش زیادی یافته است.

از مزایای کانال‌های تهویه هوای پارچه ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سهولت در نصب، انتقال و نظافت کانال
  • وزن بسایر کم در مقایسه با سایر انواع کانال‌ها
  • رنگ‌بندی و شکل‌های بسیار متنوع و امکان چاپ هرگونه لوگو یا نوشته روی کانال
  • صدای نویز بسیار کم در مقایسه با کانال‌های فلری
  • قابلیت انتخاب ویژگی‌های متنوع فنی و تکنیکی توزیع هوا
  • مقاوم در برابر حریق
  • توزیع هوای یکنواخت و ایجاد تهویه مطبوع در کل فضا
  • نیاز به عایق کاری و دریچه های فلزی ندارد
  • هزینه نصب و حمل و نقل پایین

کاربرد کانال تهویه در تاسیسات مکانیکی، تنها بمنظور انتقال هوای سرد و گرم به محیط، در سیستم‌هایی مثل داکت اسپیلت‌ها، هواساز و پکیج‌های سقفی نیست. بلکه علاوه‌بر آن، کانال تهویه در زمینه خارج نمودن هوای اگزاست، دود و یا حتی دفع زباله، کاربرد های گسترده ای دارد که بر اساس کاربرد آنان دارای مدل های مختلفی نیز هستند. انتخاب یک کانال مناسب، بسیار مقرون بصرفه خواهد بود چرا که علاوه بر صرفه جویی در هزینه خرید این سیستم، موجب کاهش مصرف انرژی و همچنین زیبا سازی محیط می‌شود.

شما می‌تونید برای تهیه کانال های تهویه هوا مناسب با نیاز خود به صفحه فروشگاه محصولات کلینت ونتا مراجعه کنید و برای خرید یا کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • خیلی ممنون از کلینت ونتا بخاطر اجرای خوب کانال تهویه در پروژه ما

    پاسخ
  • هومن توسکی
    9 تیر 1402 12:16 ق.ظ

    اتصالات و چند راهی هر کدام از کانال ها چگونه است … مخصوصا کانال های پارچه ایی ؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up