انواع عایق های ساختمانی از لحاظ کاربرد

در سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش تهدید کمبود سوخت‌های فسیلی و مواجهه با بحران نبود آن‌ها در آینده، صرفه جویی در مصرف آن‌ها و استفاده از عایق های ساختمانی و عایق بندی ‌های مناسب در ساخت‌وساز ساختمان‌ها و مناطق مسکونی به‌منظور صرفه‌جویی در هدر رفت انرژی اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

عایق بندی مناسب ساختمان علاوه‌بر اینکه یک روش فوق‌العاده برای صرفه‌جویی در هزینه‌های سرمایشی و گرمایشی به حساب می‌آید، همچنین مصرف انرژی را به نسبت زیادی کم می‌کند.

عایق‌ های ساختمانی پوششی از متریال‌های مختلف بر روی کف، سقف و یا دیوارها می‌باشد که باعث جذب و یا کنترل نفوذ و یا خارج شدن گرما، سرما و صدا می‌شود. از انواع دیگر آن میتوان به آب بندی ساختمان در برابر نفوذ رطوبت و آب به داخل ساختمان اشاره کرد.

عایق‌ های ساختمانی علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، همچنین باعث افزایش طول عمر ساختمان نیز می‌شوند.عایق‌ها بیشتر برای ساختمان‌های تجاری، مسکونی و… در حال ساخت استفاده می‌شوند ولی از انواع عایق پانلی و یا پوشش رنگ برای ساختمان‌های موجود نیز می‌توان استفاده کرد.

انواع عایق ساختمانی بر اساس جنس متریال تشکیل دهنده به دو دسته عایق پلیمری ، مواد مصنوعی و حاصل شده در آزمایشگاه و عایق معدنی ، مواد موجود در طبیعت ، تقسیم می شود.

اما دسته بندی عایق‌های ساختمانی براساس کاربرد آن‌ها نوع متفاوت‌تری دارد و شامل عایق‌های حرارتی، رطوبتی و صوتی می‌شود. ولی باید توجه داشت که برخی از عایق‌های ساختمانی از نظر عملکرد در هیچ کدام از این دسته بندی‌ها بطور اختصاصی جای نمیگیرد و ممکن است برای کاربردهای متفاوت استفاده شود.

در این مقاله قصد داریم انواع عایق بندی ساختمان از لحاظ کربرد را نام برده و بطور خلاصه هرکدام از آن‌ها را توضیح دهیم.

عایق‌های ساختمانی از لحاظ کاربرد به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • عایق حرارتی
  • عایق رطوبتی
  • عایق صدا

عایق حرارتی

عایق حرارتی

این عایق در ساختمان‌ها برای جلوگیری از تبادل حرارتی در پوسته ساختمان و مرز بین فضاهای خارجی و داخلی استفاده می‌شود. کاهش تبادل گرما و سرما با خارج ساختمان در فصل‌های سرد باعث عدم نفوذ سرما به داخل ساختمان و در نتیجه سرد نشدن بیشتر منزل و استفاده از وسایل گرمایشی در دماهای کمتری می‌شود که این کار باعث کاهش مصرف انرژی گرمایی می‌شود. همچنین در فصول گرم سال با انتقل ندادن گرمای بیرون به داخل منزل باعث کاهش مصرف انرژی برای خنک‌تر کردن هوای منزل می‌شود.

عایق رطوبتی

این عایق به منظور کاهش رطوبت به داخل ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان از انواع آن به عایق رطوبتی قیرگونی، ایزوگام، پلی‌پروپلین و… اشاره کرد.

عایق رطوبتی

عایق صدا

عایق صدا

این عایق با هدف کاهش انتقال صدا از بیرون به داخل یا برعکس صورت میگیرد که از انواع آن می‌توان به فوم شانه تخم مرغی و پشم گوسفندی که یکی از جدیدترین نوع عایق صدا می‌ باشد، اشاره کرد.

در مقالات آینده هر کدام ازانواع عایق‌های صوتی و خصوصیات و کاربردهای آن‌ها را بطور مفصل توضیح خواهیم داد.

شما می‌تونید برای تهیه عایق های ساختمانی مناسب با نیاز خود به صفحه فروشگاه محصولات کلینت ونتا مراجعه کنید و برای خرید یا کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up