عایق صدا چیست و انواع آن

عایق صدا

امروزه یکی از اصلی‌ترین آلودگی‌ها، آلودگی صوتی می‌باشد. سروصدای بچه همسایه، صدای راه‌پله و راهرو، صدای بوق و… از انواع آن می‌باشد که می‌تواند از طریق در، پنجره یا دیوار در خانه یا محل کار انتقال پیدا کند و باعث عدم آرامش ما شود. برای حل این مشکل باید از عایق‌ صدا استفاده کنیم. در ادامه به بررسی عایق‌های صدا و انواع آن می‌پردازیم تا بتوانید با توجه به نیاز خود بهترین آن را انتخاب کنید.

امروزه و در ساختمان‌های نوساز پیمانکاران معمولا به دلیل افزایش آلودگی صوتی از عایق‌های صدای مناسب برای حداکثر مقاومت در برابر نفوذ صدا استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های یک عایق صدا خوب

یک عایق صدای خوب باید چگالی مناسبی داشته باشد تا بتواند حالت آکوستیک خود را حفظ کند. به همین دلیل اطمینان از اینکه عایق صدایی که خریداری می‌کنید از لحاظ چگالی و ضخامت استاندارد باشد اهمیت ویژه‌ای دارد که می‌توانید ازعایق‌های صدا کلینت‌ونتا مطابق با استاندارد استفاده کنید.

انواع عایق صدا

پشم سنگ

عایق صدا پشم سنگاین عایق ضد حرارت و صدا و حریق دارای نقاط قوت بسیاریست که از جمله می‌توان به ضد آلرژی بودن و نداشتن هیچ‌گونه ضرری برای انسان، وزن سبک و نداشتن بار اضافی برای ساختمان، نارسانا بودن، بالا بودن دوام و طول عمر و.. اشاره کرد.

در تولید این نوع عایق‌های صدا از هیچ‌گونه مواد شیمیایی استفاده نشده و با توجه به نقات قوت زیادی که دارد یکی از بهترین عایق‌های صدا به شمار می‌رود.

عایق صدا پلی یورتان

عایق صدا پلی یورتاناین نوع عایق یک نوع فوم عایق صوتی-حرارتی است که این روزها در سخت‌وسازها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عایق یک نوع ماده شیمیایی است از ترکیب دو ماده ایزوسیانات و پلی ال که هر دو مایع هستند تشکیل شده‌است. همچنین شایان ذکر است که این عایق بصورت اسپری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عایق صدا پشم شیشه

عایق صدا پشم شیشهاین نوع عایق که جز قدیمی‌ترین عایق‌ها به شمار می‌ر‌ود از ذوب کردن شیشه و تبدیل آن به الیاف ریزدانه به‌دست می‌آید. ساختار الیافی و فیبری پشم شیشه باعث حبس شدن هوا درون آن و ایجاد خاصیت ارتجاعی می شود و همین امر باعث عایق بودن آن در برابر صدا می‌شود.

عایق صدا پشم سرباره

عایق صدا پشم سربارهپشم سرباره یک نوع عایق معدنی به حساب می‌آید که از بازیافت کوره ذوب آهن ساخته می‌شود. این نوع عایق که یکی از محصولات جانبی کارخانه فولاد و ذوب آهن به حساب می‌آید بطور قابل قبولی می‌تواند مانع عبور صدا شود.

عایق صدا الاستومری

عایق صدا الاستومریعایق الاستومری یا همان الاستومریک مقاومت خوبی دربرابر نفوذ سروصدا، رطوبت و آلودگی دارد. به دلیل وزن کم و انعطاف‌پذیری بالای این عایق‌ها از آن‌ها در لوله‌های بزرگ، تاسیسات ساختمانی، کانال‌های هوا و… استفاده می‌کنند.

عایق صدا یونولیت

عایق صدا یونولیتاین عایق‌ها هم برای سقف و هم دیوار قابل استفاده هستند و در مرحله سفت‌کاری ساختمان نصب می‌شوند و به خوبی صدا را جذب می‌کنند و یکی از موارد کم هزینه برای عایق صدا به حساب می‌آیند. همچنین وزن سبک آن مقاموت ساختمان در برابر زلزله و ایمنی آن را بالا می‌برد.

عایق صدا فوم ریباند (rebond foam)

عایق صدا فوم ریبانداین نوع عایق از قرار دادن و چسباندن تکه‌های فوم پلی یورتان ساخته می‌شود و کیفیت فوم ریباند به مواردی مانند کیفیت مواد اولیه و چسب، میزان تراکم و اندازه تکه ابرها بستگی دارد.

عایق صدا ایزوهم

عایق صدا ایزوهوماین عایق برای اولین بار در ایران به عنوان یک عایق چند منظوره اختراع شد و به ثبت رسید که علاوه بر مقاومت در برابر صوت، در مقابل حرارت نیز مقاوم است. از نقاط قوت این عایق می‌توان به کاهش صوت نسبت به ضخامت محصول از ۵۰ الی نود درصد در هر لایه از محصول، ضخامت بسیار کم نسبت به محصولات رقیب، عدم ایجاد حساسیت‌های پوستی و تنفسی، سهولت در اجرا، تاییدیه‌های بهداشت و اروپا، عمر طولانی، بار کششی بالای محصول، مقاوم در برابر ضربه، قیمت رقابتی و سازگاری با محیط زیست، اشاره کرد.

عایق فوم سایلنت

عایق صدا فوم سایلنتاین نوع عایق به تنهایی عایق مناسبی در برابر جذب صدا به حساب نمی‌آید و حتما باید با یک عایق دیگر بکار رود تا تاثیر مناسبی داشته باشد. به همین دلیل معمولا از آن در کنار عایق صوتی پشم سنگ استفاده می‌شود که انتخاب بسیار مناسبی به حساب می‌آید.

عایق اکوستیک فوم شانه تخم مرغی

عایق صدا شانه تخم مرغی

این نوع عایق صدا نوعی فوم اسفنجی است که برای عایق کاری در سقف، دیوار، استودیوها، کارخانجات صنعتی، سینماها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فوم‌ها می‌توانند طیف وسیعی از صدا با فرکانس بالا را جذب کنند و از بازگشت آن جلوگیری نمایند.

ساختار شش وجهی این عایق کارایی آن را افزایش داده و باعث کاهش صوت می‌گردد. همچنین شایان ذکر است که این فوم برای نصب روی سطوح گچی، شیشه‌ای، چوبی و… نیازی به چسب ندارد چراکه خود دارای چسب است و براحتی قابل نصب و استفاده است.

شما می‌تونید برای تهیه عایق صدا مناسب با نیاز خود به صفحه فروشگاه محصولات کلینت ونتا مراجعه کنید و برای خرید یا کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up